top of page
Obrázek autoraJakub Karlicek

Shimano EP8 r(e)voluce?

foto: Dan Milner, Irmo Keizer a já


Prolog


Začátkem záři jsem odcestoval do slunného Toskánska. Na tom není asi nic zvláštního. Do Itálie touhle dobou jezdí spousta lidí, ale já mě to štěstí, že jsem mohl dorazit na první ochutnávku zbrusu nového a dlouho očekávaného motoru Shimano s označením EP-8. Pozvánku na tuhle skvělou session mi zařídil kamarád a hlavně šéfredaktor Ondra Vysypal z redakce Electric Bike Action, za což mu ještě jednou moc děkuju :-)



Cesta z Prahy byla v pohodě. Let do Říma trvá něco přes hodinu a i v roušce se to dalo docela vydržet. Na letišti na nás čeká řidič a vyrážíme na cca 200 kilometrovou cestu do Massa Marittima. Cesta ubíhá rychle, stavíme na italský espresso, kecáme a kocháme se krajinou. Asi za dvě a půl hodiny přijíždíme do nádherného resortu Pian dei Mucini ukrytého mezi toskánskými kopci. Ubytováváme se ve vile Moris a dostáváme krátký brief, že od 18hodin je meeting dole v zasedačce. Dáme si kafe, děláme pár fotek se zapadajícím sluncem a chystáme se na první setkání s "kolegy". Během krátkého meetingu se dozvídáme, co nás vše během tří dnů čeká. Samozřejmě také dostáváme informace o nové pohonné jednotce a doplňcích PRO. Rozdělili nás do dvou skupin. První skupina v níž je Ondra má zítra ráno interview se zástupci Shimano a druhá skupina v níž jsem já, jde řádit na traily. Čekájí mě 2 rundy proložené obědem. No tak jsem napjatý jak struna :-) Konec briefu a jdeme na večeři. Trochu se seznámit s ostatními. Jsou tu bikerští novináři ze všech koutů Evropy. Od Finska až po Skotsko. Je to celkem zábavný, dáváme pár piv a kecáme. Ale nesmíme moc ponocovat, zítra nás čeká náročný den.



 

Co je teda na EP8 nového?

Popravdě? Úplně všechno!

Hmotnost

Motor prošel pěknou odtučňovací kůrou. Dostal magnéziové tělo (po vzoru Bosche a Brose) a váží jen 2,55 Kg. Navíc je opravdu kompaktní. Výrobce však zachoval stejné montážní úchyty, takže výrobci rámů nemusí dělat radikální změny. Nic méně pokud uvažujete o upgrade pohonné jednotky ze Steps 8000 na EP 8, musím vás zklamat. Shimano toto řešení nepodporuje. A celá sada nepůjde koupit jako upgrade. Je to zapříčiněno bohužel

i legaslitivou EU.


Odpor

Další velkým upgradem je odpor při šlapání. Ten byl snížen více než o třetinu proti Shimano Steps 8000. Povedlo se to mimo jiné upgradem převodovky. To má za důsledek šetrnější zacházení s kapacitou baterie. Při dosažení 25km/h není tak znát odpojení motoru a všeobecně se chová velmi kultivovaně, ale o tom až později.

Výkon

No a další velkým plusem je nárůst výkonu o 21% a to na 85 Nm. Stará generace má "jen" 70 Nm. Samozřejmě ne vždy na trailu využijete celý potenciál motoru ale jsou situace kdy se víc síly prostě hodí. Detailní pocity z jízdy se dočtete níže.

Ovládání

Proměnou prošlo i ovládání. Vyladěna aplikace E-tube dává možnost "natunit" si váš e-bike podle vašich představ. Můžete si ukládat i 2 profily s různou charakteristikou a jednoduše mezi nimi přepínat. Kompatibilita je skvělá, propojení s kolem bylo hned a vše funguje opravdu dobře. Další úpravou prošli ovládací tlačítka na řídítkách. Jsou víc ergonomičtější, i když mi teda trochu trvalo než jsem si zvyknul. A do třetice je nový Shimano E 7000 displej, který je wireless.


Baterie

Shimano příští rok představí novou baterii 630Wh, která bude dostupná na nejvyšších modelech výrobců elektrokol. Baterie bude mít 25% větší dojezd a váží něco kolem tři a půl kila. Předpokládám, ale že se objeví i modely kol s EP8 a větší "neShimano" baterií ;-)



 



Jedeme!

Jdeme jezdit!! Po snídani si vybírám z široký škály nových e-biků. Volba padla na novou Meridu One Sixty. Vyrážíme směr Monte Arsenti, kde nás čekají technické traily. Naše skupina je celkem malá je nás 7. K tomu místní 4 guidi, 2 fotografové a 4 profíci z agentry H+I co pro Shimano zajištuje vše potřebné ohledně eventu. Asi 15 minut stoupáme po trailu směr vzhůru. Je to docela legrace se proplétat mezi kamením. Přední 29 pobírá všechno v klídku. Motor je překvapivě tichý. A to opravdu! Na ECO ho skoro neslyšíte. Opravdu velký rozdíl proti Shimano Steps 8000. Co mě hodně baví je režim trail. Je opravdu parádní, dává tak akorát síly a jede pěkně. opravdu to oceníte při stoupání. S tím souvisí i projev motoru. Ouu, jak je hladký! Žádné cukání, výkon dávkuje přesně tak, jak ho čekáte a potřebujete. V jedné části, kde přilítnete po trailu dolů a náhle musíte zatočit o 90° do brutálního krpálu, oceníte těch 85 Nm. Dávám BOOST a i když vážím lehce přes sto kilo, motor jede skvěle. Bez váhání vyjíždím to kamenité prudké stoupání a držím s ostatními krok.



Rozdíl mezi režimem BOOST a TRAIL není až tak výrazný. Ale, můžete si to naladit podle sebe, takže se dá lépe odstupňovat.


Nezapomenutelný zážitek na mě čekal na stoupacím trailu s názvem "spaghetti". Asi nemusím popisovat, proč se tenhle trail tak jmenuje. No asi po dvacátý pátý utažený zatáčce jsem ho už proklínal :-) Ale i díky opravdu jemnému chodu motoru Shimano EP8 je jízda i v technických pasážích velmi čitelná a to i když vezete "ufo" řidítka PRO Koryak s šířkou 800mm.


Po obědě nás čeká druhá runda zábavy. ještě techničtější pasáže. Nevím, čím jsem si to zasloužil :-) Je to možná tím, že jsem ve skupině s legendou mtb Hansem Reyem :-)

Ten není chvilku v klidu, sjíždí kdejakou skalku, příkop, nebo zdaleka nepokořitelný výjezd. Prostě to zdolá. Třeba při čekání na kolegy se Hans sebere a jde projíždět velkou odtokovou drenáž, jako by se nechumelilo. Jen žasnu.


Hans Rey

Na druhou část dne jsem si vyměnil kolo a vzal si u nás ne tolik známou značku STORCK. Konkrétně E:DRENIC. No ze začátku jsem trochu bojoval s nastavením tlumiče a vidlice, ale po menším zásahu se z něj stalo bezva kolo. Čeho jsem si ale všimnul, bylo to, že motor zní v každém rámu trochu jinak. Na Meridě byl o trochu tišší. Jinak ten bike byl v "plný polní", karbonový rám, ve předu Fox 38. Těžko něco vytýkat. Po návratu z trailu jsem padnul za vlast a dokonce propásnul improvizované promítání Hanse Reye. No nic, po večeři ochutnávka vín, klábosení s novináři o zážitcích a brzy do postele.



Ráno nás čekají interview se zástupci ze Shimana a po obědě zase ježdění. Na to jsem se moc těšil. Čekalo na nás "adventure ride" což nebylo nic jiného než trailování, ale na jiném kopci. Museli jsme se přiblížit asi 15 km shuttlama což bylo zajímavé zpestření. Organizace byla neskutečná. Připadal jsem si jak pilot Formule 1. Vše vždy po ruce, bike připravený, umytý, nabitý. Vše bylo na 100%.



Zpátky k jízdě

Odpolední runda byla trochu méně technická a o to dost zábavnější. Bike prověřil stoupací trail "Sexuphill". No předchozí Spaghetti trail byl proti tomu dětskej pumptrack. Nevím jak dlouho jsme stoupal, ale už se mi točila hlava. Když se mě místní guide, co trail stavěl, ptal jak se mi to líbilo, odvětil jsem mu, že už vím proč se ten trail jmenuje Sexuphill. Protože jsem skoro v každý zatáčce klel f**k!!!! , f***ing trail!!!! atd :-)




No zpět k motoru. Opět nezklamal, jede fakt dobře. Skvěle reaguje na podněty jezdce. Když se vám z kola podaří "vystoupit" v prudkém kopci, dá se bez problému rozjet a pokračovat ve stoupání. Vše je čitelné a tak jak v danou chvíli potřebujete. Síla motoru je opravdu velmi dobrá. I se svými 105 kily jsem se držel za borcema co váží 30 kilo i s peněženkou plnou drobáků :-) Po tomhle hororu následoval očekáváný trail Canyon. Pověstná "třešnička na dortu" A fakt, že jo. Nádherné sekce v kaňonu vyhloubeném místní říčkou. Parádní přírodní tobogány a kolem 4 metrové stěny. Navíc tohle je opravdu přírodní trail, žádný vymyšlený překážky. No prostě paráda.



A abych jen nechválil, tak měl EP8 drobnou pihu na kráse. Když jedete z kopce a máte srovnané pedály na střed, tak samozřejmě trochu nohami hýbete. To má za následek takové nepříjemné klapání. Nevím, zda to je kvůli přímé převodovce, tedy s absencí řemenu, nebo nějakou vůlí, ale bylo to dost otravné. Předpokládám, že do ostré produkce bude vše vyladěné a bez potíží. Připravte se na to, že motor je hodně "šlapací", tzn. potřebuje správnou kadenci a je znát, že dík snímačům opravdu reaguje na váš podnět. Je potřeba prostě pořádně šlapat. Pak Vás EP osmička odmění královsky a jede jak po másle. Mě se tahle filozofie líbí. Mám to raději než motory, které táhnou jak buldozer.




Závěr

Tři dny utekly jako voda. Klidně bych v Toskánsku zůstal déle. Jsem rád, že zase znám novou destinaci. Chci se na jaře do Massa Marittima vrátit a vyzkoušet zdejší traily na svém e-biku. Musím opravdu vyseknout obrovské uznání Shimano Europe a eventové firmě H+I, která celou akci zajišťovala. Neskutečná organizace, plánování vše v topu!


Co se týká nového motoru Shimano EP8. Jednoznačně velké překvapení. Troufám si říct, že je to jeden z nejlepších motorů, který se bude dát pořídit. Velmi tichý, čitelný chod, silný, kompaktní... těším se až ho potrápím v našich podmínkách, v bahně, vodě, a lesích :-)



Mrkněte na všechny fotky do galerie...





808 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page